Steeds meer zorgverzekeraars voeren een preferentiebeleid. 

Bij meerdere geneesmiddelen met dezelfde werkzame stof mag de zorgverzekeraar bepalen welke variant hij vergoedt. Dit is het preferentiebeleid. De zorgverzekeraar vergoedt dan alleen dit specifieke merk aan hun verzekerden. Dat is voor u in principe niet erg, omdat het voorkeursmedicijn dezelfde werkzame stof bevat en daardoor net zo goed is. Meestal kost het u ook nog eens minder (eigen risico).


De apotheek moet het merk leveren dat de zorgverzekeraar verlangt, anders krijgt u als patiënt het niet vergoed. Wij hebben hier helaas geen invloed op. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen maakt de zorgverzekeraar een uitzondering, maar alleen als dit strikt medisch noodzakelijk is en u al andere merken heeft geprobeerd. Dit kunt u dan met de dokter bespreken.


Als er geen medische noodzaak is om het andere merk te gebruiken, maar u wilt dit toch, dan moet u dit zelf betalen (direct aan de balie). U krijgt achteraf géén vergoeding van uw verzekeraar, ook niet het bedrag wat u vergoed zou krijgen voor het voorkeursmedicijn. Helaas zijn medewerkers van een zorgverzekeraar hier niet altijd goed van op de hoogte en vertellen ze u mogelijk iets anders. Wij willen u graag goed informeren om teleurstelling achteraf te voorkomen.

Als u het niet eens bent met het beleid van uw zorgverzekeraar, verzoeken wij u contact met hen op te nemen, of u (volgend jaar) te verzekeren bij een andere zorgverzekeraar.

Per 1 mei 2021 voert ook CZ een preferentiebeleid in. Bent u verzekerd bij CZ? Dan krijgt u na 1 mei mogelijk een ander merk medicijnen dan u gewend was. Op deze pagina legt CZ uit wat hun voorkeursbeleid voor u betekent. 

We hebben sinds 17-3-2021 een nieuwe telefooncentrale.

Het keuzemenu is gewijzigd, luister het keuzemenu daarom helemaal af.

- Voor vragen over medicatie, kunt u nu direct kiezen voor contact met de apothekersassistente.

- Indien u arts of zorgverlener bent en belt voor intercollegiaal overleg heeft u ook een aparte keuzemogelijkheid.

 

Update 11-2020: het pakket voor MijnGezondheid.nl is inmiddels compleet beschikbaar.

Het is nu naast een E-consult ook mogelijk om uw dossier in te zien, afspraken online te maken met de assistente en de huisarts, medicijnen te bestellen etc.

Inloggen: u gaat naar de website www.mijngezondheid.net kies voor inloggen en log in met uw persoonlijke DigiD.

MijnGezondheid.net is een online omgeving waarmee u eenvoudig en snel gezondheidszaken bij uw huisarts kunt regelen.

Wat is een E-consult? : Stel online – via een beveiligde verbinding – een vraag aan uw huisarts. Het is ook mogelijk om een bijlage mee te sturen.

Zo hoeft u niet langs te gaan of te bellen. Ontvang vertrouwelijke berichten van uw huisarts veilig in MijnGezondheid.net. 

 

Let op: een E-consult is niet voor dringende vragen, hiervoor dient u altijd te bellen!

Indien wij een mailadres van u hebben in de praktijk heeft u inmiddels een mail ontvangen om MijnGezondheid.net te activeren. Let op dit is persoonsgebonden! 

U kunt dan een account aanmaken op MijnGezondheid.net en inloggen met DigiD en sms functie of via de Digid app. Via de optie Mijn berichten kunt u een nieuw bericht maken met uw vraag voor de huisarts ( graag zo duidelijk mogelijk omschrijven ). De huisarts zal zo snel mogelijk maar in ieder geval binnen 2 werkdagen reageren op uw vraag.

Heeft u nog geen mail gehad over MijnGezondheid.net: dan hebben wij geen mailadres van u in ons systeem staan. Geef dan aan de assistente uw mailadres door en u wordt dan aangemeld voor MijnGezondheid.net en ontvangt de mail met daarin de instructies.

Het is niet verplicht gebruik te maken van MijnGezondheid.net u kunt uw vragen ook altijd telefonisch stellen!

Klik hier voor een instructie video van Mijn.Gezondheid.net

OPEN animatievideo:  Inzicht in uw eigen dossier

 

 

 

 

Veel van onze patiënten werken over de grens in België. Bij ziekte wordt door hun Belgische werkgever vaak een ziektebriefje of doktersverklaring gevraagd.

In Nederland is dit niet gebruikelijk en wordt dit de huisartsen afgeraden.Tot voor kort maakten wij voor onze grensarbeiders een uitzondering.

Intussen is er voor deze situatie een goed alternatief gekomen. U kunt via het UWV deze verklaring namelijk eenvoudig verkrijgen. Wij kiezen ervoor om onze patiënten hier heen te verwijzen bij vraag om een ziektebriefje bij langdurige ziekte (langer dan 6 weken).

UWV Telefoon Werknemers is bereikbaar via : 088-898 9294

Kijk voor de meest recente en actuele informatie op de website van het RIVM ( www.rivm.nl )

Duidelijke informatie vindt u ook op: www.thuisarts.nl

Het is verplicht bij een bezoek aan de praktijk een mondmasker te dragen.

Astra Zeneca vaccin:

Er is veel onrust over het Astra Zeneca vaccin en dit leidt tot vele vragen.

Het zorgt voor veel drukte aan de telefoon in onze praktijk.

Helaas hebben wij ook niet alle antwoorden voor u.

Indien u vragen heeft betreffende de coronavaccinatie, klik dan op onderstaande link:

Vragen over coronavaccinatie

Ook kunt u contact opnemen met het speciale publieksnummer voor al uw vragen: 0800-1351 ( tussen 8.00 en 20.00 uur )

Het coronavaccin wat doet dit? Klik op de onderstaande link voor een duidelijk filmpje:

Het coronavaccin wat doet het?

Coronatesten door GGD:

Iedereen met milde klachten die mogelijk duiden op het coronavirus, kan bellen naar het nummer 0800-1202 om een afspraak te maken voor een test bij de GGD. Het nummer is gratis en zeven dagen per week bereikbaar van 08.00 uur tot 20.00 uur. Voor het afnemen van de testen hebben GGD’en ruim 80 teststraten door het hele land ingericht.

Andere vragen over het coronavirus? Bel dan naar 0800-1351

Let op: Behoort u tot een risicogroep of bent u ernstig ziek? Heeft u bijvoorbeeld hoge koorts of bent u benauwd? Bel uw huisarts, of de huisartsenpost. Bel bij een levensbedreigende situatie altijd 112.

De zorg in onze praktijk de komende tijd ( deze informatie wordt steeds bijgewerkt ):

Inmiddels zijn we alle zorg weer volop aan het opstarten, met inachtneming van de corona voorzorgsmaatregelen.

- Kom NIET naar de praktijk met verkoudheidsklachten ( zoals loopneus, niezen, hoesten, keelpijn, verhoging of koorts ), ook niet voor het afhalen van medicatie!

- Het is ook mogelijk om een E-Consult aan te vragen via Mijngezondheid.net ( zie voor meer informatie tabblad nieuws  ).

- Houd er rekening mee dat de wachttijden aan de telefoon momenteel langer zijn dan u gewend bent. 

Wij werken met gescheiden patiënten-stromen in aparte spreekkamers. Dit vergt veel organisatorische aanpassingen, waardoor er weinig keuze is in de tijdstippen waarop u voor een consult langs kunt komen.

- Kom op tijd naar de afspraak, maar niet te vroeg (5 minuten voor de afspraak aanwezig), dit om drukte in de wachtkamer te voorkomen. Bent u vroeger aanwezig, wacht dan in de auto of bij mooi weer buiten. Kom zoveel mogelijk alleen naar de afspraak.

- De oproepen voor chronische zorg worden weer opgepakt. Het laboratorium gaat weer uitnodigingen versturen voor het bloedprikken. Neem contact op met de praktijk voor het maken van een afspraak. De komende tijd zullen mensen ouder dan 70 jaar en/of vallend in een kwetsbare groep aan huis worden geprikt. De afspraak met Colinda zal dan meestal ook aan huis plaats vinden.

APOTHEEK NISPEN:

- Kom NIET naar de praktijk met verkoudheidsklachten ( zoals loopneus, niezen, hoesten, keelpijn, verhoging of koorts ), ook niet voor het afhalen van medicatie! Vraag dan of iemand anders uw medicatie op kan halen.

- Vanaf augustus zal medicatie uitsluitend nog thuisbezorgd worden na aanvraag bij de assistente en is dit alleen nog op woensdagochtend.

- Bent u moeilijk ter been of ouder dan 75 jaar en is het niet mogelijk om de medicatie zelf op te halen of op te laten halen, neem dan contact op met de assistente. De medicatie kan dan eventueel bij u thuisbezorgd worden. 

- Woont u in België dan dient u zelf de medicatie op te (laten) halen.

- Wij verkopen GEEN mondkapjes en handschoenen. U kunt niet medische artikelen kopen via internet en bij diverse drogisterijen en warenhuizen, of u kunt zelf een mondkapje maken. 

 

 

 

 

 

 

 

Breadcrumbs

Terug naar boven